(Fwd) $6M in Funding for Coffee Study

Michele Gale-Sinex/CIAS, UW-Madison (mgs@aae.wisc.edu)
Thu, 21 Jan 1999 11:03:57 -0500

Howdy, all--

Thought this might interest some of you food-fad watchers.

peace
misha
(decaffeinated since 1988)

------- Forwarded Message Follows -------
Date: Thu, 21 Jan 1999 08:36:07 -0800
To: gale-sinex@aae.wisc.edu
From: "Richard Schneider (Mister 3D)" <mister3d@pbi.net>
Subject: $6M in Funding for Coffee Study

January 21, 1999

$6M in Funding for Coffee Study

Filed at 5:47 a.m. EST

By The Associated Press

NASHVILLE, Tenn. (AP) -- Millions of Americans know the therapy a
cup of coffee can deliver early in the morning.

Researchers at Vanderbilt University say it's possible coffee could
do more, perhaps even help people who suffer from depression and
alcoholism.

``People drink coffee because they like it or they like the way it
makes them feel,'' Peter Martin, director of Vanderbilt University's
Addiction Center, said Wednesday. ``My suggestion is that we really
don't know what causes those effects.''

Vanderbilt is scheduled to open its Institute for Coffee Studies
within the next six months, thanks to $6 million in funding from
trade groups in leading coffee-producing nations in Latin America,
including Brazil and Colombia.

Some studies have suggested coffee can help relieve depression,
treat alcoholism and prevent colorectal cancer. The institute's
mission is to understand why.

``We're going to help people get over the idea that coffee is
caffeine,'' said Martin, who will head the institute. ``Caffeine
actually is a very small component of coffee. There are a lot of
other components in coffee that are not very well understood.''

Some studies have suggested that caffeine might slightly boost blood
pressure and blood cholesterol levels.

But Edward Giovannucci, an assistant professor of medicine at the
Harvard Medical School, said most Americans have nothing to worry
about.

He spent a year reviewing medical literature on the health benefits
of coffee drinking and found the risk of colorectal cancer drops 24
percent among those who drink four or more cups of coffee a day.

``I wouldn't tell people to go out and start drinking coffee,''
Giovannucci said. ``But there isn't much harm in drinking coffee.''

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Michele Gale-Sinex, communications manager
Center for Integrated Ag Systems
UW-Madison College of Ag and Life Sciences
Voice: (608) 262-8018 FAX: (608) 265-3020
http://www.wisc.edu/cias
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Community--that's what Jah say. --Alpha Blondy

To Unsubscribe: Email majordomo@ces.ncsu.edu with the command
"unsubscribe sanet-mg".
To Subscribe to Digest: Email majordomo@ces.ncsu.edu with the command
"subscribe sanet-mg-digest".

All messages to sanet-mg are archived at:
http://www.sare.org/htdocs/hypermail